Preparations #2

kofferrekNa ons weekendje Eiffel was er nog meer dan genoeg te doen. Naar de Eiffel waren we bepakt met een tandenborstel en een onderbroek, maar als we een jaartje door de Andes moeten rijden komt er wat meer bij kijken. Roels motor was al voorzien van een kofferset met alu koffers. Onder het motto: “beter goed gejat, dan slecht verzonnen” kopieerden Bas en Steve het kofferrek van Han.

Dit systeem had een zesjarige motorreis overleefd, dus dat moest wel goed zijn. Het bestond uit een gelast frame (oer en oer degelijk) en oude munitiekisten. Deze zijn zwaar, maar eveneens oerdegelijk en 100% waterdicht. Voor die munitiekisten zaten we in ieder geval bij de juiste werkgever, en ook een mannetje voor het lassen was snel gevonden. Vervolgens de boel op de motor monteren.

kofferrek by black elephant

kofferrek monteren

 

Weekendje Eiffel

Pinksterweekend 2009 zijn we een weekendje naar de Eiffel geweest om de “nieuwe vering te testen”, oftewel een goede gelegenheid om weer eens ouderwets bier te drinken. Daarnaast was het weekend een verdubbeling van Bas’ motor ervaring. Roel was niet van de partij, hij zat nog in Afrika.

Eiffel1Dus gingen we met Sander (the Princess), Roger (the Black Elephant), Bart, Marleen, Bas en Steve een paar dagen naar onze oosterburen. Afgezien van de snelweg kilometers richting Duitsland en terug was het een geweldige tocht. Snelweg is geen pretje vol in de wind op een trillende één cilinder.

In totaal drie dagen gereden en twee nachtjes geslapen in een gezellig motorhotel ergens in de Eiffel. Volgens de eigenaar was het een rekord dat we hadden gebroken. Na 2 nachtjes konden we bijna 1200 euro afrekenen…..en dat was niet omdat de kamers zo duur waren. Bart en Marleen moesten nog geintroduceerd worden in het legendarische spel van “handje-klap”, dus de gehele schnaps voorraad was in twee dagen weg. Afgezien van alle bochtige-wegen-ervaring kregen we ook nog een kleine intro off-road rijden van de Black Elephant. We waren direct verkocht.

Na drie dagen kwamen we lekker fris weer aan in Nederland. Al met al een geslaagd weekend.

Oja…de vering was in orde bevonden

Preparations #1

voor het eerst vieze handen

Aangezien Bas en Steve een nogal oude motor hebben aangeschaft, moest daar nog wel het een en ander aan gebeuren. En aangezien we allebei nog nooit aan een motor hadden gesleuteld kon dat nog wel eens interressant worden. Gelukkig konden we gebruik maken van de garage, spullen en kennis van Roger aka The Black Elephant. Daarnaast een goed werkplaatshandboek gekocht met veel tips van Han (Ténéré rijder).

Vervangen achtershock

Het eerste wat onder handen werd genomen waren de voor en achtervering. Na 25 jaar waren deze wel versleten en zeker niet geschikt voor het zwaardere werk. Dus achterbrug eruit, alle lagers checken, achtershock vervangen, voorvork eruit, voorvering vervangen.

Er ging een wereld voor ons open. Tot die tijd kwamen we niet verder dan tanken en banden oppompen. Hoewel zelfs dat laatste voor sommigen wel eens te veel was….

De achtervering werd vervangen door een op gewicht aangepaste YSS vering. De voorvering werd vervangen door progresieve voorveren van YSS.